Koronahverdagen, Ti på topp 🚶🏽‍♀️

I denne litt rare tiden som har vært siden 12. mars, og Koronaen virkelig satte sitt preg på Norge, har jeg hatt endel fine turer.

Siden jeg jobber på Drammen sykehus, har noen planer blitt lagt på is. Og med utenlandsreise forbud, og oppfordring til å holde seg hjemme og ikke minst være klar for jobb til enhver tid, er det blitt nærturer. Vi som jobber på sykehuset har muligheten til å melde oss på «Ti på topp«.

Jeg har vært med på Ti på topp tidligere også, men har vel ikke gått mer enn max 4 av de oppgitte turene tror jeg – ikke veldig dedikert med andre ord. Men nå som Koronaen er hverdagen, så tenkt jeg og prøve meg igjen da. Så skjærtorsdag la jeg ut på første tur.

9.april 2020 – Skjærtorsdag, ble ingen fjellpåske i år nei😝

Første tur som ble valgt var «Hellashytta om Risdalstårnet»

Jeg valgte riktignok en litt annen vei enn det turbeskrivelsen fra Ti på topp sier.

Startet turen fra Drafnhuset, og fulgte grusveien opp til Blektjern. Fortsatt en liten stund til det er klart for bading her 👉🏼

Videre opp til Kølabånn, men istedefor å går i retning Risdalstårnet og Hellashytta, tok jeg turen mot Haukåsutsikten.

Haukåsutsikten 348 moh

Ikke noe å si på dagens utsikt 👇🏼

Herfra gikk jeg samme vei tilbake til Kølabånn, og så videre til Risdalstårnet.

Risdalstårnet ble først bygget i 1953, men nåværende tårn ble bygget i 2008 etter initiativ fra Risdalsåsens venner. På toppen er det en fantastisk og unik 360 graders utsikt. På toppen av tårnet er det satt opp fire sikt-skiver som forteller om hvilke fjell og åser som kan sees. Retningen til Mekka og andre religiøse hovedsteder er også tegnet inn.

Det var veldig mange ute og gikk i det flotte været, noe som resulterte i kø for å komme opp i selve tårnet. Og siden jeg har vært her flere ganger tidligere, fant jeg meg heller en plass i solen og koste meg med lunsjen min 😊

Rester fra gårsdagens indiske gryte gjøre seg godt på tur i skogen

Turbeskrivelsen fra Ti på topp går videre til Hellashytta, men siden det var endel snø på grusveien, valgt jeg og gå samme vei tilbake som jeg kom.

Vel nede ved Drafnhuset igjen, ikke noe å si på utsikten herfra heller 😍

13. april Nordbykollen rundt

Idag igjen velger jo selvfølgelig jeg en litt annen rute enn turbeskrivelsen sier 😂

Starter hjemmefra, og går opp Maria Feghtsgt, og så er jeg i skogen 👏🏼 Herfra følger jeg Fruestien opp til selve runden, relativt slakke oppoverbakker. Ruten går forbi det nedlagte pukkverket, og har utsikt over mot blokkområdet på Fjell. De siste 200 m er ganske bratt og steinete.

Litt historie på turen:

Jacob Fegth (1761–1834) var den mest velstående trelasthandleren og skipsrederen på Tangen i de første årene av 1800-tallet og etter hvert Drammens tredje største trelasteksportør. Hans sønn, Hans Feght, var gift med Maria Fegth, som i 1839 opprettet det første barneasylet i Drammen i sin gård på Tangen, og som utøvet en stor sosial virksomhet på Tangen. Maria Fegths gate i Drammen er oppkalt etter henne. Hans Fegth bygget Fruestien på 1870-tallet som en ridesti for sin ektefelle, i nærheten av Maria Fegths gate.

Vel oppe på Norbykollen runden, følger jeg grusveien mot Åskollen, og pumpehuset som er der, da det er hit jeg må for å få logget turen.

På veien dit går jeg forbi Brønner´n, rester etter en 100 år gammel hoppbakke.

Det sies at Birger Ruud har bakkerekorden på 55m

Etter å ha logget inn turen på Ti på topp app´n, fortsetter jeg videre, og når jeg nærmer meg blokkene ved Tors Vei, tar jeg av fra grusveien, og begynner på stien opp mot toppen av Nordbykollen – må jo ha med den fantastiske utsikten

Så bærer det nedover til grusveien igjen. Er jo nesten som sherpatrapper å regne dette vel, men jeg har mine tvil på at det har vært sherpaer på besøk på Norbykollen

Nok en fin tur er unnagjort – blir vel fler.

15. april, Gjerpenåsen kaller

Dagens tur starter ved Gjerpenkollen hoppannlegg.

Jeg har bodd hele mitt liv i Skoger/Drammen, men aldri har jeg vært ved Gjerpenkollen hoppannlegg før. Den første hoppbakken ble bygget allerede i 1932, og hele det nårværende annlegget ble modernisert i 2009.

Vel, jeg skal ut på tur og kan ikke bli stående å beundre dette flotte oppannlegget hele dagen….

Fra Gjerpenkollen går det en relativt nylagt turvei opp lia retning Fjell og Hellashytta. Ganske drøye bakker og begynne med.

Men hva er det jeg ser, et skilt inn i skogen som viser vei mot Hellashytta – da velger jeg lett sti framfor grusvei ja.

Etter drøy 15 minutter er jeg oppe ved «innsjekk» og en fantastisk skue mot Drammensfjorden og Kniveåsen åpenbarer seg.

Jeg følger den blåmerkede Strømsåsrunden videre

Dagfinns plass – en koselig bålplass langs Strømsåsrunden.

Husk forbud mot åpen ild mellom 15.april og 15.spetember!!!!

«Hvilesteinene» på vei til Hellashytta – nå er jeg på kjente stier igjen, selvom det er MANGE år siden jeg gikk her sist. I oppveksten var nemelig søndagstur til Hellashytta ofte på agendaen, og disse steinene ble da brukt som hvilested på veien.

Vel framme ved Hellashytta tar jeg en rast med medbrakt lunsj, sammen med mange andre….men vi er flinke og holder avstand

Fra Hellashytta går jeg videre ett lite stykke på sti, før jeg igjen møter på den relativt nylagte turveien ned til Gjerpenkollen igjen.

Og igjen kan jeg vel si at jeg ikke fulgte turbeskrivelsen til punkt og prikke….hahaha

18.april og flere dager «Bytur langs elva» er jo en tur man kan ta hver dag….

Dette kan kanskje virke som en litt kjedelig tur til å være med på Ti på topp, men langs Drammenselva er det mye spennende historie for de som liker det. Og turen i seg selv er jo ganske så fin. Ett besøk på Gulskogen gård er absolutt og anbefale.

Legger ved ett lite utvalg av bilder fra flere av turene som har vært langs elva

De praktfulle trærne på Gulskogen gård – Vår, sommer og høst. Satser på å få tatt ett vinterbilde i 2020

Påfuglene 🦚 på Gulskogen gård er jo også verdt besøket, et yndet fotomotiv.

Gamle Landfalløybrua, vippespenn bygd i 1867

Gropa, i 1865 ble den første brannstasjonen oppført her, i Øvre Storgate 67, benyttet som bistasjon og sprøytehus.

Blomstring 🌸 ved Universitetet i Sør-Øst Norge – gaske stille her i disse dager.

ALT BLIR BRA

19.april «Stegla rundt»

Dro med meg Brit Petrin ut på tur i dag.

Turen starter ved den kommunale parkeringsplassen på Olsrud, og nei det var ikke gratis til tross for Korona – så det var parkometerkø😝.

Nede i det sørøstre hjørnet av parkeringsplassen starter turen. Her går det skiløyper om vinteren, inn mot Steglevann, og det er i disse skiløypene vi går.

Dårlig med skiføre om dagen, selvom det ligger igjen litt i enkelte partier.

Stegla i solskinn midt i april☀️.

Skioldhytta – ingen servering i dag

På sti gjennom skogen  Rosentorvdemningen, som er i sørenden av Stegla

Videre mot SIF-hytta, og forbi denne.

Over «glopper» på Ellingsmyr (kanskje på tide å oppgradere disse gloppene)

Snart tilbake i skiløypa på vei tilbake til parkeringen

23. april- Årets hittil varmeste dag?? «Portåsen – Åletjern rundt»

Kjørte til Portåsen, og parkerte på parkeringsplassen der. Tok nedre sti (mot Hokksund) forbi et lite gårdstun. Deretter krysset vi Veiabekken

«Endelig fant jeg Veia

og veien til hjem og jord

til bakkene her -og heia

og Åsen med andre ord»

Er noen tusser og troll ved denne «Veia»

Etter å ha passert elva kom vi opp på en grusvei. Tok til venstre og fulgte grusveien til et hus på vår venstre side. Her går veien over i traktorvei, fulgte denne videre oppover mot skogen. Snart kommer man til en åpen plass med vedstabler. Følg skilting videre til Åletjern mot høyre herfra.

En liten pust i «bakken» – det er generelt lite bakker å snakke om, men lett stigning…..

Veldig fin tur på godt skogsunderlag – ikke no´astfalt her nei

Etter en drøy kilometer (?) på stien tar man mot venstre….og etter en liten stund til med trasking kommer man hit….

…..Åletjern – for et fantastisk vakkert sted 😍. Hit vil jeg på hengekøyetur

Med meg på turen i dag var Brith, og da ble det grillpølser 🌭- vi er eksperter på å kose oss på tur.

Etter å ha kost oss en stund i sola, går vi videre rundt Åletjern. Når man nærmer seg enden av vannet igjen, kommer man til en liten demning, og ett nytt flott «campingsted»

Holder videre mot høyre, og kommer etter en liten stund til stede hvor vi tok av stien tidligere – går så samme vei tilbake til Portåsen

Gikk tur med tante og onkel noen dager senere, i pissregn fra start til slutt…

Og noen dager etter dette igjen, med Brit Petrin og Solveig i sol og vind

Og kjenner jeg meg selv rett, så kan det vel bli en tur eller to til hit 🙂

26.april – Hva er vel bedre enn å avslutte en arbeidshelg med en tur i friluft??

Brith og jeg har jobbet sammen hele helg, og jeg var så heldig og bli bedt på middag etter dagvakta på søndag, men først skulle vi gå en tur….og jeg hadde ett ønske om å gå i Hamborgstrømskogen, for der har jeg aldri? vært. For å få dette til å passe inn med en Ti på topp tur tok vi turen bort til Klopptjern.

Turen begynte hjemme hos Brith på Kastanjesletta. Ble litt gange på astfalt, før vi gikk inn i skogen i Underlia, rett på nedsiden av Sturlahuset.

Så gikk vi gjennom Hamborgstømskogen, opp til Hamborgstrømpavilijongen. Hamborgstrømpaviljongen ligger fint til rett nedenfor Jøssingkollen (nedlagt hoppbakke). Ble opprinnelig bygd i 1912, og her var det både bevertning og dansetilstelninger. I dag er det ro, fred og høye bartrær som preger stedet.
Eies nå av DNT Drammen, og her er det tarzanløype, natursti, gapahuk, bålplass
utendørs sittegrupper, benker og noen teltplasser 👍🏼

Jøssingkollen

Nedlagt hoppbakke som ligger sør for turveien med en gang du kommer inn i Hamborgstrømskogen fra Thurmanns vei. I gamle dager var det skirenn her om søndagene – med salg av pølser og brus i en liten bod nedenfor. Guttehopprennene for skoleungdom i Drammensdistriktet hadde hundrevis av deltagere i 1950- og begynnelsen på 1960-tallet. I dag er dette bare historie, og stillaset er i kraftig forfall.

Thurmans vei 😍
I 1883 startet man jobben med Thurmanns vei. Det ble i første omgang lagd en sti bort til der bekken krysser dagens trasé, det såkalte ”Brudesløret”, navnsatt etter hvordan vannet kaster seg nedover steinura i vårløsningen. I 1901 tok imidlertid Erik G. Thurmann initiativet til å forsette traseen videre langs den store steinura i åsen til Hamborgstrømskogen. Dette var et stykke flott ingeniørkunst, for det var bratt, og veien måtte delvis hogges inn i fjellet. Arbeidet var også kostbart, og de samlede utgiftene beløp seg til 4 725 kroner, samt rundt 500 kroner til rekkverk. Pengene ble innsamlet fra byens befolkning, og Thurmann stod selv oppe i åsen og ba om bidrag fra turfolket.

Alt blir bra 🤗🌈

Drammen sykehus

Så kommer vi etter en god stund til Klopptjern da, og kan endelig logge denne turen. Har selvfølgelig ikke fult turbeskrivelsen fra Ti på topp denne gangen heller 🤣

Så vender vi snuten mot Kastanjesletta igjen. Følger veien nesten bort til Landfalltjern, før vi går ned Blåsteinsbakkene og tilbake til Brith.

1. mai feires med fri og tur med Brith

«Glasåsen»

Kjørte til Tranby, og parkerte ved vannbassenget som du kommer til ved å kjøre opp Rotuvegen. På andre siden av veien fra parkeringen, finner du et stort skilt som er satt opp av skiforeningen.

Her starter også turen til Glasåsen med Ti på topp. I utgangspunktet skulle vi gått en litt lengre runde, og vi begynte å gå videre på grusveien innover, men snudde etter et lite stykke for jeg så litt feil på kartet. Men uansett, litt lengre tur ble det iallfall, da vi gikk via Kraftkollen.

Omvei, motsatt vei, feil vei, ville veier, nedtur….

GOD TUR…

opp en frisk motbakke

Opp til Kraftkollen er det lagt ut tau – ikke det at det er så veldig bratt akkurat her, men med nattens nedbør var det ganske så sleipt👇🏼

Kraftkollen

481 moh

Snøen har lagt seg ila natten

Fortsatte videre utenfor allfarvei – ikke like lett og finne stien når det er kommet nysnø. Men vi fant den da tilslutt – og kom oss videre dit vi skulle.

Glasåsen Nord 475 moh

Ikke det aller beste været, men «aldri dårlig vær» er det noen som sier. Vi kom oss iallfall til Glasåsen, og fikk fyr på primusen – så da er alt bare fint. Hadde gløtt av utsikt til tider også.

Etter å ha spist og kost oss en liten stund, vandret vi videre til Glasåsen 460 moh👇🏼

👈🏼Utsiktspukt

og

Koronabenk👇🏼

Ned fra Glasåsen var det ett kort parti som var ganske bratt, og VELDIG sleipt.

Men vi kom oss da trygt ned

Joda, når tåka lettet, fikk vi litt utsikt i dag og.

Skal garantert gå turen igjen, i finere og tørrere vær🤩

6. mai – Ferie (med tur som ble avlyst), ut på tur til Kjøstrudjuvet

Kjøstrudjuvet har vært stengt siden i høst, da det gikk et steinras der, og er enda ikke åpnet🤔 syntes det er litt dårlig at kommunen ikke har fått utbedret og gjenåpnet dette til sesongen, og kom nå ikke og skyld på den fordømte Koronaen.

Vel, jeg fulgt den blåmerkede stien som går opp ved siden av juvet jeg da.

Er noen drøye bakker oppover her, og i grunn mye artigere å gå selve juvet 😅Langt der nede ser vi dene siste stigen på vei opp juvet – hadde nok blitt litt våt der i dag ja

På toppen ble det en liten rast ved Gamledammen, utforsket litt i området, og forsøkte og komme tett på fossen (uten hell), før jeg gikk videre rundt dammen og over fossen på oversiden👇🏼

Så tok jeg veien ned Aronsløya og videre til parkeringen

10. mai Avtale om tur med Erik, dvs seiltur hvis været tillot det, ellers en tur i Finnemarka og lete etter hellere.

«Storsteinsfjell»

Vel med endel vind, og snø i høyreliggende strøk ila natten, ble det tur til Storsteinsfjell.

Parkerte ved Undersrud ovenfor Frogner kirke i Lier, og begynte oppstigningenFra Undersrud går det ganske bratt oppover fra start.

Og vi har ikke gått veldig langt før vi kommer til den første utsikten, dvs hvis det hadde vært klarvær da 😝

Mens vi enda går nede i «dalen» ser vi godt at det er hvitt oppe på Storsteinsfjell 😱

Nedre Svarttjern – en liten pustepause og fotostopp før den bratte stigningen opp til Øvre Svarttjern

Det er bratt og glatt på alle kanter, best å holde seg på beina 😐

Erik på vei opp siste klatreetappen før vi er oppe, og blir møtt av vinteren

Øvre Svarttjern, da er det fram med kart og kompass, for vi skal finne «Himmelsenga» en heller som ligger oppunder Storteinsfjell🤗

Ikke superlett å få øye på, men vi fant den til slutt. Hadde bare gått litt feil til å begynne med, men når Erik peilet seg inn mot Storsteinsfjell så var den der.

På tide med lunsj, og den inntok vi i ly for vær og vind under «Himmelsenga» sitt tak.

Så enda litt høyer opp, og igjen fram med kart og kompass for å finne helleren «Heibo» – navigeringen gikk litt lettere nå, og vi gikk så nær som rett på

Erik rappelerer ned tauet som var lagt ut, på trygt vis. Lillesøs greier seg og fint, helt til hun har begge beina trgyt plantet på «flatmark», da går jeg rett på ryggen gitt 😝

«Heibu» kan jeg friste noen med en overnatting her???? 🤩

Så var vi oppe på Storsteinsfjell «platået», her er det en liten avstikker ut til utsiktspunktet, og innsjekk for Ti på topp, men med skikkelig sur vind og snø, samt min mobil som hadde kapitulert – gikk vi rett videre og begynte på veien nedover mot parkeringen igjen

På veien nedover stoppet vi ved «Furuhall», en privat hytte, men mulighet for turgåere å nyte utsikt og benker 😍Og jammen var været på vår side igjen ❤️ 🧡 💛 💚 💙 💜

Det ble en fin tur i mye vær, og jammen må jeg gå den igjen for å få logget inn turen på Ti på topp, men da kanskje jeg følger den orginale turbeskrivelsen 😝

19. mai Fridag og fint vær frister til ny tur –

«Svenskehaugen, med en avstikker til Hørtekollen»

I dag hadde jeg sett meg ut denne turen i Sylling, og jeg fulgte Ti på topp sin turbeskrivelse, iallfall nesten jeg gikk bare motsatt vei🤣

Ved parkeringen i boligfeltet tok jeg stien opp mot Hørtekollen

Blir så glad når de lager hjelpemidler for oss kortbeinte, så vi kommer over «sauegjerdene» 👉🏻

Ikke gått mange hundre meterene enda, men utsikten er allerede ganske fin.

Tja, siden pilen på treet viser vei til høyre, så skal jeg vel til høyre da 🤔

Utsikten fra Hørtekollen er ganske awsome😍

Ser ned på byggefeltet hvor parkeringen med bilen min står 😅 Her er det bare å holde seg på beina og ikke falle utefor

Går litt tilbake veien jeg kom, for så å gå videre mot «Svartberg»

Murrestene til hovedhuset fra ca 1870 på «Svartberg»

Videre veksler det litt mellom traktorvei og sti, og ett par veikryss uten veldig mye merking……..men etter en liten stund kommer jeg til «Hornsbu», en fin plass å ta dagens lunsj 👇🏻

Så bærer det nedover igjen, og etter noen minutter er jeg nede ved en gapahuk, med god utsikt – så en bitteliten fotostopp må til 😜

Hørtekollen i det fjerne 👆🏻

Også en sånn til da gitt – jeg blir så GLAD 🤗

Siden jeg går motsatt vei av turbeskrivelsen, ender jeg turen med noen meter på astfalt – ikke det beste jeg vet, men en fin tur – som neste gang kanskje blir tatt samme vei som turbeskrivelsen 😂

Det var de turene jeg har gjennomført så langt, så får vi se om det blir noen fler om ikke så lenge – Vil du lese om der her også?????