Trekanten i Langsua đŸ€—

SÞndag 11.08 kjÞrte jeg fra GÄlÄ til Liomseter i Gausdal Vestfjell.

Liomseter er en betjent DNT hytte. Den har totalt 40 senger, med 2-, 3-, 4-sengs rom. Rommene ligger hovedsaklig i andre etasje pÄ hovedbygget. Det er aggregatstrÞm (07-23) pÄ hytta. Dusj og vask finnes i kjelleren i hovedbygget, utedo i nabobygningen.

Rommet mitt for natten đŸ€—Â Jeg hadde ikke forhĂ„ndsbestilt, men med hele 2 andre overnattingsgjester var det godt med plass.

FĂžr ferien i Ă„r hadde jeg planlagt en hytte til hytte tur i Langsua nasjonalpark. Var lenge usikker pĂ„ om jeg ville gjennomfĂžre, og bestemte meg ikke fĂžr sĂžndagskveld nĂ„r jeg lĂ„ i senga pĂ„ Liomseter turisthytte. Dette skulle bli min aller fĂžrste hytte til hytte tur alene đŸ˜±

Liomseter – Storkvelvbu

Etter en deilig frokost mandag 12.08, sĂ„ var jeg riktignok veldig klar for tur – og jeg tenkte at MANGE har gjort dette fĂžr meg, sĂ„ jeg skal da saktens klare dette jeg og. SĂ„ i overskyet, men glĂžtt av sol la jeg i vei.

Turen fra Liomseter begynner pĂ„ vei, fĂžr det etter noen 100-meter gĂ„r over i sti og de rĂžde T`ene kommer til syneđŸ€—

NĂ„r man krysser Liumseterbekken kommer man inn i Langsua nasjonalpark, parken ble opprettet den 11.mars, 2011 for Ă„ «ta vare pĂ„ et stort, sammenhengende og i det vesentlige urĂžrt og villmarkspreget naturomrĂ„de som inneholder sĂŠregne og representative Ăžkosystemer og landskap som er uten tyngre naturinngrep.» og den dekker et omrĂ„de pĂ„ 537,1 kmÂČ.

Jeg gÄr mot Storkvelvbu, via Vakkerlifjellet

Her gĂ„r man en drĂžy time i bjĂžrkeskog….

….men sĂ„, nĂ„r man kommer ut av skogen sĂ„ Ă„penbarer en fantastisk utsikt seg – og det er fjell og daler sĂ„ langt Ăžye kan se.

Fra Liomseter til Storkvelvbu er det lett stigning store deler av turen, men lettgÄtt terreng og ingen utfordringer underveis.

Tilrettelagt med «stige» for Ă„ komme over sauegjerde đŸ€—

Lettskyet og solglĂžtt, er gĂ„tt over i grĂ„vĂŠr, og regnskur – men hva gjĂžr vel det

Litt av ett skue – overskyet vĂŠr, og regnet faller ned i nĂŠrheten av Storkvelvbu. Det var noen veldig mĂžrke syer som truet, og jeg hĂžrte torden i det fjerne – bare Ă„ komme seg videre, fĂžr uvĂŠret fant meg đŸ˜±

Etter ca 16 km, og drĂžye 5 timers gange ligger Storkvelvbu der

Bare Ä forsere bekken igjen nÄ, sÄ er jeg framme

Og det var veldig passende Ä komme fram, for 10 minutter etterpÄ var regnvÊret et faktum.

Real turmat; Pulled pork med ris og Ăžl til middag smakt veldig godt.

Mens jeg satt og spiste kom hyttevakten Anne, innom og hilste pÄ. Og litt etterpÄ kom det to andre fotturister som skulle overnatte.

Tirsdag var planen i utgangspunktet Ă„ gĂ„ videre, men pĂ„ grunn av VELDIG grĂ„vĂŠr og regn unte jeg meg en «hviledag». Det begynte Ă„ regne mandag kveld og det regnet fortsatt nĂ„r jeg la meg tirsdag kveld, sĂ„ det var nok et klokt valg.

De to andre turistene Sebastian (tysk) og Katarina (dansk), valgte Ä gÄ videre.

Tirsdagen gikk med til Ă„ legge kabal, lese gamle «Fjell og Vidde» og deler av boken «Fredrik Arentz – en ekte pioner», ganske interessant lesning om hans vandring sent pĂ„ 1890-tallet.

Og mens jeg satt der og koste meg sĂ„ kom det jammen meg folk, men sannelig var det ikke Sebastian og Katarina????Â đŸ€”Â Joda, de hadde hatt ett uhell da de skulle vasse over en bekk. De hadde mistet fjellstĂžvlene til Katarina, og det var sĂ„pass stritt vann at de forsvant av gĂ„rde. Dermed kom hun tilbake i sandaler đŸ˜±Â Det var vĂ„tt, kaldt og glatt og gĂ„ – sĂ„ da konkluderte jeg iallfall med at valget jeg hadde tatt var det riktige.

Jeg tilbÞd Katarina Ä fÄ Salomon fjellskoene mine, men hun fikk lÄne ett par joggesko av Anne.

Middag fra proviantlageret i dag, Pasta di Parma đŸ€©

PÄ onsdag vÄknet jeg til overskyet med glimt av sol, og da var det bare Ä spise frokost, pakke og legge i vei videre mot Haldorbu.

Storkvelvbu – Haldorbu

Begynte i genser og solbriller, veldig klar for turen videre i dette flotte landskapet.

Men det tok ikke lang tid fĂžr solbriller ble byttet ut med regnjakke og regntrekk. Begynte med litt yr, men det gikk rakst over i regn. Og det ble da ett par tre skurer.

Bak skyene er himmelen alltid blĂ„ sies det, selv om den blĂ„ himmelen virket ganske langt unna i dag….đŸ‘†đŸŒ

Deler av fjellet «Nordre Langsua» đŸ‘†đŸŒ

En liten Ă„pen steinbu som tilhĂžrer Gausdal fjellstyre, som ligger oppunder «Hyllefjellet»

SĂ„ kom det jaggu ei regnskur igjen đŸ€Ł

«Langsubua»đŸ‘†đŸŒÂ tilhĂžrer ogsĂ„ Gausdal fjellstyre, men det er en Ă„pen bu, som kan brukes av alle. Denne ligger ogsĂ„ inn under foten av Hyllefjell, 1220 m.o.h.

Ei koselig bu, 1 rom med 4 senger, her har du utsikt til «verdens ende» 😍

MĂžtte igjen Anne her, som var ute pĂ„ dagstur. Hun skulle vente pĂ„ venninnen her, sĂ„ da tok jeg en liten rast og skrevet litt. Og mens vi var her, ble det opphold og sola tittet fram igjen 😊

Kom over ett par av «fjellets gull» pĂ„ veien videre

Etter ca 12 km kommer jeg fram til Haldorbu, hytta ligger i bjĂžrkeskogbeltet opp mot tregrensa. Her er det 5 sengeplasser i hovedhytta og 10 plasser i sikringshytta.

NĂ„r jeg kom hit var det to unge menn der, men de var bare innom for Ă„ spise niste pĂ„ vei til Storeskag – sĂ„ ingen fare jeg skulle fĂ„ hytta for meg selv đŸ˜±

Men plutselig dukker det to dansker opp, og de skal ogsÄ overnatte, men de gÄr ned til sikringshytta og innlosjerer seg der.

Men heldig som jeg er blir jeg invitert pĂ„ middag hos de, Georg og Jens, som de heter. Klokken 19.00 skulle jeg fĂ„ 3-retters middag fra proviantlageret pĂ„ Haldorbu đŸ€Ș

NĂ„ var det blitt flottanes vĂŠr, og jeg satte meg i solveggen pĂ„ hytta og koste meg med kryssord og en Ăžl đŸ‘đŸŒ

SĂ„ klokken 19 ble jeg servert rett i koppen tomatsuppe, kokt pĂ„ risvann med havreknekkebrĂžd, «Annes fjellgryte» – ris, hermetiske erter og gulrĂžtter og stabburet laks, krydret med pepper. Og til dessert ble det kinesiske fersker med hakket mĂ»slibar og sjokolade (som jeg hadde med til vertene 😂). Helt fantastisk. Satt og skravlet og koste oss til klokka ble nesten 22.

SÄ var det pÄ tide og si godt natt, og ta kvelden.

Haldorbu

Haldorbu – Liomseter

VĂ„kner til lettskyet og sol đŸŒ€Â endelig, kan jeg kanskje fĂ„ en dag uten regn.

Turen i dag gÄr i grensa mellom trÊr og snaufjell

Litt over halvveis pĂ„ dagens etappe tar jeg rast ved FossbekkbuađŸ‘†đŸŒ

Fossbekkbrua, enda godt det var en bru over her, ellers hadde det blitt vÄtt og kaldt. Etter de siste dagene med regn, har det vÊrt ganske vÄtt pÄ snaufjellet.

Hva skal man si…..AWSOME 😍😍😍😍

SĂ„ etter en drĂžy mil kan jeg skimte Liomseter, og turens endepunkt i det fjerne, i underkant av 5 km igjen, sĂ„ er trekanten i Langsua gjennomfĂžrt. 42 km i fantastisk og lettgĂ„tt terreng, ingen stor bragd kanskje, men jeg har gjort det HELT ALENE đŸ€©

Vel framme pĂ„ Liomseter, var det klart for en etterlengtet dusj….og en KALD Ăžl 😍 DĂŠven den smakte godt

18.30 var det middag, potetsuppe til forrett, kalkun med sĂžtpotetpure, honningglaserte rotgrĂžnnsaker og flĂžtesaus til hovedrett og til dessert var det vaffel med hjemmelaget vaniljeis – det smakte helt fantastiskÂ đŸ€—

Dagen ble avsluttet med en vakker solnedgang

En helt fantastisk tur er ved veis ende, men en ting er iallfall sikkert – og det er at jeg skal tilbake til Langsua nasjonalpark ❀