Goliaten❤️ – fra «andre» siden😂.

29.-30. mai

Pinsen står for tur og jeg har langfri – og et stort ønske om en skogstur med overnatting. Brit Petrin sier selvfølgelig ja til å bli med 👍🏻

Mitt favoritt sted i Finnemarka er Goliaten, så dit går turen denne gangen og. DNT har igjen åpnet de fleste hyttene for overnatting, og vi booker Goliaten fra fredag til lørdag🤗

Jeg har lyst å gå en annen vei enn den vi alltid går, fra Landfaltjern. Så denne gangen går vi fra Bjørkedokk. En noe lengre tur, men utrolig fin med masse utsikt😍.

Ca 10.30 er vi klare for avgang. Turen starter på grusvei fra Bjørkedokk, og tar oss noen høydemeter opp i retning Solbergvarden. Sola står høyt på himmelen og det er VARMT ☀️

Årets hittils varmeste dag, og vi legger ut på tur med oppakking, og lite vann – dvs jeg som alltid bærer med meg litervis med vann på korte turer, har i dag kun med meg en flaske. Brit Petrin blir min redning da flaska blir tom på Solbergvarden 😅

Ved første stikryss, tar vi en avstikker ut til Solbergvarden

En liten «bukk» ligger og holder vakt ved stien opp til Solbergvarden 🐐

Fantastisk utsikt mot Drammen👆🏼og eikerbygdene og Norefjell 👇🏼

Tar en liten pust på Solbergvarden (531 moh) nyter utsikten og får sjekket inn på Ti på topp app`n før vi går samme vei tilbake til stikrysset, og følger blåmerket sti og Topp7turen`s rute videre.

Opp til toppen av Lokkeråsen (607 moh) går man over flotte svaberg

Så er vi på toppen, med mer fin utsikt, selv om jeg må nok innrømme at jeg syntes utsikten på Solbergvarden og Knabben er mye finere, til tross for at disse toppene er noe lavere.

Utsikt til Tverråsen i det fjerne…..👆🏼

Neste punkt var Hogskollen (597 moh), her er det i grunn hverken utsikt eller noe annet enn en varde, så da var det bare å traske videre.

På vei ned fra Hoggskollen går man forbi to små vann/tjern. Her «gikk vi oss bort» fra den blåmerka stien, da vi gikk på «feil» side (høyre) av det ene vannet. Den merkede stien går forbi mellom vannene, men møtte på den igjen i andre enden 🤪

Mellomdammen/Nerdammen

Historie/fakta:

Mellomdammen er en inntaksdam i Solbergvassdraget i Nedre Eiker. Vannet ble oppdemmet før 1776. Mellomdammen og Kulpen var i 1766 to adskilte vann, men ved en seinere oppdemming ble disse to vannene til ett vann. Navnet Mellomdammen kommer av at vannet lå mellom Nerdammen og Kulpen. Ved oppdemmingen av Mellomdammen ble Kulpen en del av Mellomdammen.

Da vi gikk Topp7turen for nøyaktig 5 år siden, var det bare noen små vannpytter her. Mens nå – WOW 🤩 I dag var det og kanoer, telt og hengekøyer rundt omkring. Mye folk som er ute for å nyte det fine pinseværet.

Stikryss igjen, og nå skilt mot Goliaten ❤️

De første myrpartiene etter Nerdammen kom vi lett tørrskodd over, mellom Marivann og Tverråstjernet var det værre 🤣 kom ikke tørrskodd til Goliaten for å si det sånn 🤪

Sør-enden av Vrangen👆🏼

Så etter ca 12 km i varmt vær var vi endelig ved Goliaten ❤️

Goliaten ligger litt inn i Finnemarka, men kan nås til fots fra Drammen eller du kan kjøre til Landfalltjern (5 km) eller Eiksetra (4 km), eller som oss gå fra Drammen vest siden (tidligere Nedre Eiker). Med alle sine innfallsporter, er den lett tilgjengelig.

Grunnen hvor hytta ligger ble opprinnelig bygslet i 1897. Den første hytta brant ned etter ett år, og den nåværende hytta ble bygget i 1899. De Otte kjøpte hytta i 1926, og bygde på i 1932. Hytta ble altså gjenoppbygget i en tid da nasjonalismen blomstret, og man ser tydelig spor av dragestilen som var svært populær på den tiden. Under siste krig var hytta base for noen av «gutta på skauen», og det ble gjemt våpen i Tverråsen. Hytta ble gitt som gave til Drammen kommune 31. oktober 1978. Da gikk leiekontrakten ut, etter nøyaktig 50 år.

Hytta eies av DNT Drammen, og man må være medlem for å leie den – og ha hyttenøkkel (fåes mot et «depositum» på 100 kr).

I første etasje er det kjøkken med vedovn og gassbluss for matlaging. Stua har vedovn og peis, et stort spisebord og en salong. Det er også et lite soverom med 3 sengeplasser og hundebur i 1.etasje.
På hemsen er det 5 sengeplasser. Goliaten er utstyrt med det du trenger for matlaging og opphold: kjøkkenutstyr, dekketøy,dyner og puter.

Hytta har solcellestrøm (12V), med lys i alle rom.

Og denne gangen fikk vi strømmen til å funke også, vært her 3 ganger før uten strøm, sist gang ble middagen laget i lys fra hodelykt 😂

Per mai 2020, kan man kun leie hele hytta grunnet Koronautbruddet, dette koster 1100 kr per natt.

Bare å sette seg ned i sola, og nyte en velfortjent kald øl 🍺

Det var deilig stroganoff gryte på menyen, og den ble selvfølgelig spist ute i det fine været. Selom vi begge hadde fått litt mye sol, og begynte og bli litt kalde. Så etter middag, måtte vi inn i hytta. Og da ble det en runde med Phase10 – kortspill som er obligatorisk på Brit Petrin og mine overnattingsturer 🤗

Ble en ganske fin solnedgang denne kvelden også

På lørdag ble det frokost med egg og bacon som seg hør og bør – fikk sjekket at røykvarslerene funker 👍🏻  før pakking og utvask. Ny «prosedyre» gulvene, benker og utedoen skal vaskes med klor – denna Koronaen asså😏

Så var det på med sekken, og takk for denne gang Goliaten

Første del av turen gikk vi samme vei som vi kom i går, og denne gangen kom vi forholdsvis tørrskodd over myrpartiene 🤗

Solbergsetra i vest-enden av Melomdammen.

Seterbruket kan gå tilbake til den første bosetningstiden. Her i
distriktet betyr det 1500 år tilbake, eller mer. Men dette er ikke sikkert påvist. En oppgave fra midten av 1800-tallet viser 15 setre i Nedre Eiker på den tiden. De første offisielle seterlistene er fra 1907. Disse listene inneholder også kutall. Listen viser at det da var det bare 1 seter igjen i Nedre Eiker, sannsynligvis Solbergsetra, og den hadde hele 20 melkekyr. Solbergsetra ble driftet til 1925. Den orginale Solbergsetra brant ned til grunnen 6. november 1928. Brannen oppsto i låvebygningen, og spredte seg raskt til hovedbygningen. Setra hadde inntil da bestått av primbu, hovedbygning og låve.
Stedet ble gjenoppbygd, og har siden vært benyttet som fritidsbolig.

Fra Mellomdammen tok vi veien videre nedover på grusveien i dag, helt ned til Lampetjern, det ble noen kilometer på grusvei, og strålende solskinn 😅 Ikke mye skygge å ta pauser i.

Lampetjern, med andemor og 10 unger 😍

Vi gikk fra Lampetjern og over Hestholfjellet videre, for å få sjekket inn på enda en Ti på topp tur.

Etter en liten stund forsvant riktignok den merkede stien for oss, og det ble litt trasking i bushen – før vi igjen kom inn på god sti helt ned til grusveien forbi Inntaksdammen👇🏼

Nå er det ikke mange metrene igjen til vi er framme ved parkeringen på Bjørkedokk – og shadowssisters takker for turen

Til vi høres igjen på neste eventyr – ha en fin kveld